ΙΔΕΕΣ για νηπιαγωγούς

Χειροτεχνίες, κατασκευές, τέχνη και δημιουργικότητα στο νηπιαγωγείο

Δεν ξέρω αν δικαιούμαστε να μιλάμε για τέχνη στο νηπιαγωγείο.*βλ.σημ.1 Μπορούμε όμως σίγουρα να μιλάμε για δημιουργικότητα. Μόνο που πολλές φορές μας ξεφεύγει  η δημιουργικότητα και καταλήγουμε με μια απλή κατασκευή. Όχι ότι οι κατασκευές δεν χρειάζονται. Μάλιστα, μπορούμε να πούμε ότι είναι πολύ καλές για να γυμνάζουν τα χέρια και τα δάχτυλα των παιδιών.

Η γλώσσα που χρησιμοποιούμε εμείς οι νηπιαγωγοί την ώρα που είμαστε με τα νήπια αντανακλά την άποψή μας για τη δημιουργικότητα: αφήνουμε στα παιδιά περιθώρια να νιώσουν ελεύθερα να πειραματιστούν,  ή τα καθοδηγούμε να  «δημιουργήσουν» κάτι που εκ των προτέρων έχουμε εμείς στο μυαλό μας;

 

Δείτε μερικά παραδείγματα :

 

Δημιουργικότητα

Καθοδηγούμενο αποτέλεσμα

 

 

Πλαστελίνες

 

Είναι διασκεδαστικό να ζυμώνουμε και να πλάθουμε με τις πλαστελίνες. Αλήθεια, τι θα μπορούσατε να κάνετε με τις πλαστελίνες;

 

Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε την πλαστελίνη σας για να κάνετε μια γάτα; Βάλτε μια μπάλίτσα για κεφάλι, ένα  χοντρό κορδόνι για σώμα, προσθέστε πόδια και ουρά.  

 

 

 

Ζωγραφική

 

Έχω εδώ μερικά ωραία χρώματα  και σκέφτομαι ότι μπορεί να σας ενδιέφερε να ζωγραφίσετε. Θα θέλατε να χρησιμοποιήσετε φαρδύ ή λεπτό πινέλο;

 

Μπορείτε  να ζωγραφίσετε ένα ωραίο κόκκινο λουλούδι για τη μαμά σας;  

 

 

 

 

 

Κολάζ

 

 

Ας κόψουμε μερικά κομμάτια  απ` αυτά τα χρωματιστά χαρτιά. Έχω βάλει κόλλα σ` αυτό το πιάτο. Τι μπορεί να γίνει αν κολλήσετε τα  χρωματιστά κομμάτια σ` αυτό το μεγάλο μαύρο χαρτί;

 

Θα χρησιμοποιήσουμε αυτά τα χρωματιστά σχήματα από χαρτί για να κάνουμε ένα σπίτι. Πρώτα θα κολλήσουμε ένα τετράγωνο από κάτω και μετά ένα τρίγωνο από πάνω για σκεπή. Τι θα λέγατε και για ένα μικρό ορθογώνιο για πόρτα και δύο μικρά τετράγωνα για παράθυρα;

 

 

 

 

 

Ξυλομπογιές

 

Έχουμε εδώ ξυλομπογιές και χαρτιά για να ζωγραφίσουμε. Αν θέλετε να πείτε κάτι για τη ζωγραφιά σας, εγώ μπορώ να το γράψω από κάτω ή μπορείτε να το γράψετε και μόνοι σας.

 

Σήμερα θα ζωγραφίσουμε αυτήν την εικόνα που δείχνει δύο φύλλα. Βάψτε το ένα φύλλο κίτρινο και το άλλο πράσινο προσεκτικά να μην ξεφύγετε από το περίγραμμα.

 

 

 

Γωνιά οικοδομικού υλικού

 

Υπάρχουν πολλά υλικά εδώ. Ξύλινα χρωματιστά κομμάτια σε διάφορα σχήματα, τουβλάκια, καπάκια από μπουκάλια… Θα θέλατε να δοκιμάσετε να φτιάξετε κάτι με αυτά;

 

Θυμάστε την ιστορία της Κοκκινοσκουφίτσας που χάθηκε στο δάσος; Μπορούμε να φτιάξουμε ένα δάσος στη γωνιά του οικοδομικού υλικού. Θα ξεκινήσουμε από τους κορμούς…….

 

σημ.1.Η κυρίαρχη γνώμη λέει πως τα παιδιά δεν κάνουν τέχνη. Τα σχολικά εγχειρίδια των δασκάλων και άλλα βιβλία καλλιτεχνικής αγωγής ασχολούνται με το να παρουσιάσουν την ιστορία της τέχνης στα παιδιά η να χρησιμοποιήσουν καλλιτεχνικές μεθόδους για να διεγείρουν τη φαντασία τους, να δώσουν έναυσμα στη δημιουργικότητα τους, να τα βοηθήσουν να κοινωνικοποιηθούν. Όμως, στις μέρες μας, δεδομένης της διεύρυνσης του όρου τέχνης σε τέτοιο βαθμό ώστε να συζητιέται πλέον τι δεν είναι και όχι τι είναι τέχνη, και αποδεχόμενοι ότι χαρακτηριστικό της τέχνης είναι να αποτελεί μοναδικό σχόλιο του μυαλού πάνω στην ίδια του την αντιληπτική\αισθητηριακή διαδικασία με σκοπιμότητα στη γνωστοποίηση αυτού του σχολίου, η τέχνη μπορεί να παραχθεί και από παιδιά, από τη στιγμή που αρχίζουν να αντιλαμβάνονται και να διαχειρίζονται τα εκφραστικά μέσα που διαθέτουν. Φυσικά, η παιδική τέχνη δε μπορεί να είναι αντικείμενο των κριτικών τέχνης των ενηλίκων.(Κατερίνα Σπαθάρα, ζωγράφος)

15 Σεπτεμβρίου, 2010 - Posted by | χειροτεχνίες - κατασκευές, Uncategorized

1 σχόλιο »

  1. Καλημέρα από μια μαμά με παιδί στο νηπιαγωγείο! Πολύ όμορφο και μερακλίδικο το μπλογκάκι σας, ενδιαφέρει και μαμάδες εκτός από νηπιαγωγούς. Παίρνουμε κι εμείς ιδέες!

    http://newagemama.wordpress.com

    Σχόλιο από newagemama | 20 Σεπτεμβρίου, 2010 | Απάντηση


Σχολιάστε